Δευτέρα 8 Ιουνίου 2015

"Η ψυχοθεραπεία για μένα είναι ...." Εξι ψυχολόγοι αποκαλύπτουν τη δική τους εμπειρία

Χρύσα Βαλαμουτοπούλου


«Η ψυχοθεραπεία είναι μία διαδρομή που αναδεικνύει τα ουσιαστικότερα νοήματα της ζωής μου μέχρι σήμερα.. Για μένα, η εμπειρία μου ως ψυχοθεραπεύτρια με βοηθά καθημερινώς να τα ανακαλύπτω ξανά και ξανα από άλλη θέση κάθε φορά. Η τέχνη της ζωής είναι αποτυπωμένη μέσα στην ψυχοθεραπεία. Έμαθα και μαθαίνω ν’ αγαπώ τον εαυτό μου, ν αφήνομαι να αγαπηθώ, να είμαι ανοιχτή στο καθετί εύκολο ή δύσκολο, να αποδέχομαι τις δυνάμεις και τις αδυναμίες μου καθώς και των σημαντικών μου άλλων,να προσδιορίζω κάθε φορά το νόημα της ελευθερίας ετσι όπως εγώ θέλω να το εντάσσω στη ζωή μου, να μη φοβάμαι να φοβηθώ, να ζητώ βοήθεια απαλλαγμένη από τις “υπερδυνάμεις” μου, να αποδέχομαι ότι δεν έχω μόνο εγώ τον έλεγχο της ζωής μου αλλά και η ίδια η ζωή μου από μόνη της καθώς έχει κι αυτη τη δική της ροή που έμαθα να ακούω με σεβασμό, να βροντοφωνάζω με πάθος πώς δεν έχω έρθει στον κόσμο να αποδείξω τίποτε σε κανένα. Έχω έρθει στη ζωή για να τη ζήσω έτσι όπως επιθυμω, επιλέγω, συναποφασίζω εγώ να τη ζήσω με αξιοπρέπεια, βασισμένη στις δικές μου ανάγκες. Έμαθα πώς το σώμα μου κουβαλά τη δική του σοφία και πώς  τα μηνύματά που μου στέλνει με οδηγούν στην αυτοβελτίωση. Μαθαίνω να εκτιμώ αυτά που έχω σήμερα κι η μόνη μου προθυμία είναι να τα διατηρήσω κι αύριο. Εμαθα να μη φοβάμαι να ομολογήσω και να λέω ευθέως πως ζω ευτυχισμένη σήμερα, γεμάτη με όλα όσα έχω, με τους ανθρώπους που έχω επιλέξει να είναι δίπλα μου. Έμαθα να λέω «συγγνωμη» και «ευχαριστω» και να το εννοεί μέχρι και το τελευταίο κύτταρο του οργανισμού μου... Εμαθα να αλλάζω και να μου αρέσει... Μεσα από αυτά τα μαθήματα, είδα τη ζωή κατάματα και μου χαμογελασε. Μου ‘κλεισε το μάτι και μου είπε, προχώρα.. Είμαι μαζί σου!»

Η Χρύσα Βαλαμουτοπούλου είναι ψυχολόγος-οικογενειακή σύμβουλος, με μεταπτυχιακές σπουδές στη Διαχείριση Κρίσεων Υγείας (Health Crisis Management) με κατεύθυνση την Τραυματοθεραπεία κι έχει τον τίτλο του focusing guider. Συνεργάζεται με κέντρα ειδικών θεραπειών και συντονίζει τις ΣΧΟΛΕΣ ΓΟΝΕΩΝ του Υπουργείου Παιδείας.Κάνει συγγραφικό έργο με βιβλία και επιστημονικές δημοσιεύσεις σε έγκριτα επιστημονικά περιοδικά.

Περσεφόνη Σπανού

«Η ψυχοθεραπεία είναι ένα ταξίδι με εναλλαγές φωτός και σκιάς. Η διαδρομή κάθε θεραπευόμενου μοναδική, όπως και τα αποτυπώματά του. Σε αυτό το ταξίδι ξεκινάμε συχνά με πολλές αποσκευές, βαλίτσες βαριές, γεμάτες μεταξύ άλλων με οικογενειακά κειμήλια, άρρητες εντολές, εργαλεία που κάποτε αποδείχτηκαν χρήσιμα, κουστούμια ρόλων και πολυσέλιδους οδηγούς επιβίωσης. Οι διαδρομές δεν είναι εύκολες. Όταν σταματήσουμε να κοιτάμε απέναντι και έξω από τον εαυτό μας και δούμε ότι από εμάς εξαρτάται η όποια κατάσταση στη ζωή μας, τότε ο φακός γυρνάει στον εαυτό μας. Αρχίζει η βουτιά στα σκοτάδια μας και η πάλη με τις σκιές, τους φόβους και τα φαντάσματα που κουβαλάμε.  Ιδιαίτερα για εμάς ως θεραπευτές η προσωπική θεραπεία είναι βασικό εφόδιο, για να μπορούμε να συντροφεύουμε τους θεραπευόμενους μας στη δική τους θεραπευτική πορεία. Όπως αναφέρει ο Καρλ Γιουνγκ, το να γνωρίζεις τα δικά σου σκοτάδια είναι η καλύτερη μέθοδος για να διαχειριστείς τα σκοτάδια των άλλων ανθρώπων. Το βασικότερο εργαλείο άλλωστε ενός θεραπευτή είναι ο εαυτός του και αυτός χρειάζεται καλό θεωρητικό εξοπλισμό, προσωπική θεραπεία και εποπτεία. Η ψυχοθεραπεία στα κομβικά σημεία μοιάζει με χειρουργείο ψυχής. Ο θεραπευτής πρέπει να προσέξει πότε και πού θα ακουμπήσει το νυστέρι, τι μήκος και τι βάθος θα έχει η τομή και κυρίως πρέπει να έχει τα χέρια του καθαρά, για να μην την μολύνει. Η εγχείριση όμως γίνεται με τον θεραπευόμενο και όχι στον θεραπευόμενο. Στη δική μας ανοιχτή επέμβαση ο θεραπευόμενος δεν είναι ναρκωμένος, αντιθέτως πρέπει να ξυπνήσουν τα ναρκωμένα συναισθήματά του, να αντικρύσει τις πληγές του και τα ανείπωτα να μπουν σε λέξεις. Μετά την πάλη και την αντιμετώπιση των πιο σκοτεινών κομματιών του εαυτού, σταδιακά αρχίζει η έξοδος προς το φως. Αναθεωρούνται επιλογές ζωής και ο οδηγός επιβίωσης αντικαθίσταται από δεξιότητες ζωής. Το ότι δεν υπάρχουν οδηγίες και βεβαιότητες σε αυτό το σημείο είναι η μόνη ίσως βεβαιότητα. Οι δεξιότητες ζωής μας βοηθούν να κάνουμε επιλογές που ενισχύουν την αυτοπραγμάτωση, την ανάπτυξη του δυναμικού μας και παράλληλα να είμαστε σε ουσιαστική επικοινωνία, επαφή και μοίρασμα με τους άλλους. Τα διάφορα κομμάτια του εαυτού μας προχωρούν σε ολοένα και υψηλότερους βαθμούς σύνθεσης και η ατομικότητα και το μαζί συμπορεύονται εμπλουτίζοντας το ένα το άλλο. Η αυξημένη εσωτερική συγκρότηση που μας προσφέρει η ψυχοθεραπευτική διαδικασία βοηθάει στη διαχείριση του πολύπλοκου, αβέβαιου και ρευστού κόσμου που ζούμε. Η ψυχοθεραπεία λειτουργεί και μετά την ολοκλήρωσή της και δεν σταματά ποτέ, απλώς ο θεραπευόμενος γίνεται θεραπευτής του εαυτού του. Το ταξίδι αυτό δεν έχει τέλος.»

Η Περσεφόνη Σπανού είναι ψυχολόγος - ψυχοθεραπεύτρια με εξειδίκευση στην Ψυχολογία της Υγείας και στη Συστημική – Οικογενειακή Θεραπεία. Έχει 10 έτη διδακτικής εμπειρίας σε θέματα ψυχολογίας και ψυχοθεραπείας και είναι υπεύθυνη του Συμβουλευτικού Κέντρου Φοιτητών του Μητροπολιτικού Κολλεγίου Αθηνών. Έχει συνεισφέρει στη συγγραφή βιβλίων με θέμα τις ανθρώπινες σχέσεις και την ψυχοθεραπεία και είναι υπεύθυνη του συντονισμού των εκδόσεων της σειράς «Ανθρώπινα Συστήματα» του Εργαστηρίου Διερεύνησης Ανθρώπινων Σχέσεων. Διατηρεί ιδιωτικό γραφείο ως αδειούχος ψυχολόγος, ψυχοθεραπεύτρια και οικογενειακή θεραπεύτρια.

Χρυσή Πευκιανάκη

 «H προσωπική μου ψυχοθεραπεία είναι η πιο σημαντική εμπειρία της ζωής μου γιατί χωρίς αυτή δε θα αποκτούσα ή δε θα απολάμβανα τις πιο σημαντικές εμπειρίες της ζωής μου. Δε μπορώ να φανταστώ τον εαυτό μου πως θα ήμουν μητέρα, σύντροφος, και μία επαγγελματίας ψυχικής υγείας,  χωρίς να έχω γνωρίσει πρώτα τις ασυνείδητες πλευρές του εαυτού μου, χωρίς να έχω κάνει εγώ η ίδια αλλαγές όταν το ζητούμενο πολλές φορές άλλωστε εκείνων που μας εμπιστεύονται είναι η δική τους αλλαγή . Σ' αυτή τη διαδρομή δεν ήμουν μόνη. Ήταν και η Κ., και ο Σ. , η Λ. , η Ι. , η Δ., η Β. η Μ. , η  Ε., και όλα τα μέλη της ομάδας στην οποία πραγματοποίησα την προσωπική μου ανάπτυξη δηλαδή την ομαδική ψυχοθεραπεία μου. Τους έχω πάντα “φυλαγμένους” σε ένα μικρό χρυσό κουτί μέσα μου και το ανοίγω για να μου γνέφουν, να μου μιλάνε και να μου στέλνουν μια αγκαλιά στις όμορφες και δύσκολες στιγμές της ζωής μου.» 
H Πευκιανάκη Χρυσή γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κίσσαμο Χανίων. Σπούδασε Κοινωνική Εργασία και Κοινωνική Παιδαγωγική (Sozialpaedagogik) στην Ανώτατη Παιδαγωγική Σχολή Freiburg (Paedagogische Hochscule Freiburg) της Γερμανίας και στη συνέχεια ειδικεύτηκε στο Εργαστήρι Διερεύνησης Ανθρωπίνων Σχέσεων στη Συστημική Θεραπεία και Θεραπεία Οικογένειας. Έχει ειδικευτεί στην τεχνική Marte Meo (μέλος της Marte Meo Hellas),
σε θέματα Διαπολιτισμικής Παιδαγωγικής (Interkulturelle Paedagogik), στην Συμβουλευτική Ψυχομετρία και Διαχείριση Κρίσεων με ειδίκευση στη «Σχολική Συμβουλευτική - Επαγγελματικό Προσανατολισμό και στη «Διοίκηση Οργανισμών-Σχολικών Μονάδων» και στην ειδική αγωγή στην «Εκπαίδευση Ατόμων με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες»  Προσωπική  ιστοσελίδα: 
www.pefkianaki.com



Μαίρη Κίκερη
«Ασχολούμαι ακαδημαϊκά και επαγγελματικά με τον χώρο της ψυχολογίας και της ψυχοθεραπείας περίπου 16 χρόνια και προσωπικά από τότε που γεννήθηκα, το 1978. Για εμένα ψυχοθεραπεία είναι η ίδια η ζωή και όλα αυτά που όλοι συναντάμε στη διαδρομή της. Είναι η αγάπη, η ανάγκη, η φροντίδα, η πειθαρχία, η συντροφικότητα, η μοναξιά, η χαρά, η λύπη, ο πόνος, η ζήλεια, η ντροπή, ο θυμός, τα «πρέπει», τα «θέλω», τα «μπορώ», τα «δεν μπορώ», οι φόβοι μας, οι αγωνίες μας και τόσα ακόμα! Ευγνωμονώ όλους τους ανθρώπους που με εκπαίδευσαν και ακόμα με εκπαιδεύουν στην τέχνη της ψυχοθεραπείας. Τον εαυτό μου, την οικογένεια μου, τους εκπαιδευτές μου, τους θεραπευτές μου, τους  θεραπευόμενούς μου, τους συναδέλφους, τους φίλους μου και την ίδια τη ζωή… Η τέχνη βρίσκεται στο να μπορείς να έρχεσαι σε επαφή με όλα σου τα συναισθήματα και τις σκέψεις χωρίς να αποδιοργανώνεσαι. Επίσης όταν κάτι δύσκολο συμβαίνει και αποσυντονίζεσαι ή αναστατώνεσαι, στο να μπορείς να πάρεις βοήθεια από τους άλλους και τον εαυτό σου. Η τέχνη αφορά στο να ζωγραφίζεις εσύ τον καμβά της ζωής σου, χρησιμοποιώντας τα χρώματα και τα υλικά που σου αρέσουν, μαλακώνοντας και αλλάζοντας τις πινελιές που έχουν κάνει άλλοι πάνω στον πίνακά σου και δεν σου αρέσουν, δεν σου ταιριάζουν. Η αίσθησή μου είναι ότι αν επιτρέψεις και σε άλλους καλλιτέχνες να σε βοηθήσουν στο έργο σου, ο κόπος είναι λιγότερος, το μοίρασμα κάνει τη διαδικασία πιο ευχάριστη και το έργο γίνεται πιο ζωντανό! Η καθημερινή πρακτική της ψυχοθεραπείας, ως επαγγελματίας πια, με βοηθά στο να είμαι σε συνεχή αυτοπαρατήρηση και σε επαφή με τον εαυτό μου, τις ανάγκες μου, τους ανθρώπους που αγαπώ και τα πράγματα που είναι σημαντικά για εμένα. Η δουλειά μου με βοηθά να εκτιμώ καθημερινά τη ζωή, τον εαυτό μου, τα παιδιά μου, τον άντρα μου και όλους όσους έχω στη ζωή μου… και την επαγγελματική και την προσωπική… Με βοηθά να βρίσκω τα εργαλεία που χρειάζομαι για τον καμβά της δικής μου ζωής... Η εμπειρία του να σου δείχνουν τόσοι άνθρωποι τον δικό τους προσωπικό πίνακα και να σε προσκαλούν στο να τους βοηθήσεις να τον εμπλουτίσουν και να τον μεταμορφώσουν σε κάτι που θα τους αρέσει και τους ταιριάζει περισσότερο, είναι μοναδική. Βρίσκω λοιπόν χρήσιμο στη δουλειά μου να ακονίζω τα παλιά πινέλα μου, να αγοράζω καινούργια υλικά, να μαθαίνω και να δημιουργώ νέους τρόπους που μπορώ να χρησιμοποιώ τα παλιά μαζί με τα καινούργια…»
Η Μαίρη Κίκερη γεννήθηκε στην Αθήνα, ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Είναι παντρεμένη και έχει δύο παιδιά. Σπούδασε ψυχολογία και ολοκλήρωσε μεταπτυχιακές σπουδές στη διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού και στις εργασιακές σχέσεις στο Λονδίνο. Στην συνέχεια ειδικεύτηκε στη συστημική-οικογενειακή θεραπεία και στην συγκινησιακά εστιασμένη θεραπεία ζευγαριών (Emotional Focused Therapy). Έχει εργαστεί στον τομέα της εργασιακής ψυχολογίας και της ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης. Το 2009 ξεκίνησε το ιδιωτικό της γραφείο στην Αθήνα και πρόσφατα στο Πανόραμα της Θεσσαλονίκης. Είναι μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Συστημικής Θεραπείας (ΕΛΕΣΥΘ) και της European Family Therapy Association (EFTA).


 Γρηγόρης Βασιλειάδης
«Δεν υπάρχει κάτι που να με συγκινεί περισσότερο απ’ τα δάκρια των γνήσιων ανθρώπων. Όχι αυτά του πληγωμένου εγωισμού, του μεταμφιεσμένου σε θυματοποίηση θυμού. Ούτε τα χειριστικά δάκρυα των κακομαθημένων «παιδιών» που αρνούνται συστηματικά να μεγαλώσουν. Νιώθω τόσο πρόθυμα παρών στα δάκρυα εκείνα που αποκαλύπτουν τα «μυστικά», τα αθέατα περάσματα αυτών που τους σώθηκαν οι λέξεις.  Στα δάκρυα αυτά που οδηγούνται από τις λέξεις, τις διασαφηνίζουν, και τις υπερβαίνουν.Αισθάνομαι τιμημένος μάρτυρας των γενναίων συν-αγωνιστων της άνευ όρων αυτοαποκάλυψης.Υποκλίνομαι με αβίαστο σεβασμό & ανυπόκριτο θαυμασμό μετέχοντας ως ευγνώμων εταίρος μιας ανθρώπινης σχέσης που στοχεύει στην αλήθεια. Με έναν μαχητή του έρωτα, που υπερβαίνοντας την αμφιθυμία του, θυσιάζει την εικόνα του για να δει στον δικό μου καθρέφτη το δικό του, αληθινό, πρόσωπο.Την ώρα που με κάνει κοινωνό του πλούτου του, καρπώνομαι κι εγώ ο φτωχός μερίδιο της χαράς του, μετέχοντας, μέσα από την δική του συγκατάβαση και γενναιοδωρία, στην προοπτική της βαθιά ερωτικής, ενωτικής σχέσης με το πιο επιθυμητό μου εαυτό...»

Ο Dr. Γρηγόρης Βασιλειάδης σπούδασε ψυχολογία σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο σε αναγνωρισμένα από το κράτος πανεπιστήμια της Ελλάδας, της Ολλανδίας, και της Μ. Βρετανίας. Το 2005 απέκτησε διδακτορικό τίτλο στην Ψυχολογία, από το τμήμα ψυχολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Yπήρξε εκπαιδευτής σε προγράμματα σπουδών προπτυχιακού και μεταπτυχιακού επιπέδου στην συμβουλευτική και την ψυχολογία, εισηγητής επιστημονικών σεμιναρίων κι επιστημονικών συνεδρίων με θεματολογία την ψυχοθεραπεία και την συμβουλευτική, στην Ελλάδα και στην Ευρώπη. Άρθρα και συνεντεύξεις του έχουν δημοσιευτεί στον δικτυακό τόπο http://www.aftognosia.gr

Χριστινα Γρηγορέα


“Ψυχοθεραπεία......στα άρθρα που κυκλοφορούν διαβάζουμε για την αξία της ψυχοθεραπείας για τον θεραπευόμενο....Σήμερα θα γράψω για την σκοπιά του ειδικού...Εκείνου που βρίσκεται στην απέναντι πολυθρόνα...Η ψυχοθεραπεία λοιπόν ειναι ενα ταξίδι ακόμα και για εμάς τους θεραπευτές.....Μια αναδρομή στην ζωή του θεραπευομενου απο τότε που θυμάται....Αλλα ακόμα και αν δεν θυμάται απο τότε που "θυμάται" το σώμα του...Αλλωστε, μια εμπειρία την βιώνουμε μέσα απο πολλα κανάλια.Το γνωσιακό ειναι ενα απο αυτά. Τα υπόλοιπα αφορούν τις σωματικές αισθήσεις,τους ήχους,τις μυρωδιές,τα συναισθηματα,τις εικόνες. Και ενα ειναι σίγουρο: Ακόμα και όταν πιστεύουμε οτι "ξεχάσαμε", το σώμα μας θυμάται. Και μεταφέρει στο "τωρα", πληγές του "τότε". Και σε αυτή την διαδικασία είμαστε συνεργάτες και συνοδοιπόροι με τον θεραπευόμενο-η. Ειναι σαν ενα παζλ που αρχικά μας δίνεται φαινομενικά ολόκληρο αλλα κοιτάζοντας το προσεκτικά παρατηρούμε σε κάποια σημεία κενά. Εκεί καλούμαστε να βοηθήσουμε τον θεραπευόμενο να ανακαλύψει τα κομμάτια που λείπουν. Για να μπορέσει να χαρεί το "τωρα" του χωρίς δυσφορία για το "χτες" και υπέρμετρο άγχος για το "αύριο". Τους θαυμάζω τους θεραευομενους μου. Γιατί εχουν το θάρρος και το σθένος να ανακαλύψουν τον εαυτό τους, να βοηθηθούν,να προβληματιστούν,να αλλάξουν,να αναθεωρήσουν και να βελτιώσουν εν τέλη την ζωή τους. Και αισθάνομαι τυχερή που ειμαι εκεί μαζί τους, σε αυτή την διαδικασία.”

Η Χριστίνα Γρηγορέα έχει σπουδάσει Ψυχολογία της Υγείας στην Αγγλία (MSc). Έχει κάνει πανεπιστημιακή  μετεκπαίδευση στην Προαγωγή Ψυχικής Υγείας στο Αιγινήτειο Νοσοκομείο και έχει ολοκληρώσει διετές προγραμμα Γνωσιακής Συμπεριφορικης Θεραπείας στην Εταιρία Έρευνας και Θεραπείας της Συμπεριφοράς. Επιπλεον έχει  εκπαιδευτεί στην μέθοδο απευαισθητοποίησης και επεξεργασίας μέσω οφθαλμικών κινήσεων (EMDR). Διατηρεί ιδιωτικό γραφειο στον Υμηττο.


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου